Aftensmad,  Frokost,  Mad på 10 minutter,  Morgenmad,  Vegetar

Omelet med brændenælder

Der er nu ikke noget så nemt og lækkert som en omelet. Især ikke når man selv kan hente æg fra sine egne høns i baghaven eller hos naboen.

I denne opskrift har jeg brugt brændenælder som jeg har plukket i haven, det er forår inden længe og så er det altså nemt at finde lækre ting i haven eller på gåturen langs vandet.

Brændenælder en virkelig irriterende plante at have i haven, så hvorfor ikke spise den? Den smager ganske udemærket og så er den fyldt med en masse vitaminer og mineraler som kroppen har brug for. Det er win win

De skal selvfølgelig lige koges inden de kan bruges i maden.

 

 


* Nyttig info om brændnælder (fra DR.dk)

Der findes i dag en hel del forskning i brændenældens medicinske virkning.

Forskerne har fundet ud af, at brændenælden indeholder en række aktive indholdsstoffer, der gør den velegnet til behandling af en række forskellige lidelser.
Brændenælden har et højt indhold af flavonoider. Flavonoider bekæmper betændelsestilstande, og derfor kan brændenælden bruges til behandling af gigt.
Brændenælden indeholder også kalium. Denne kombination af stoffer giver brændenælden en udrensende og vanddrivende virkning, der gør den god til behandling af væskeophobning (ødemer).
Brændenælden kan også bruges til behandling af forstørret prostata. Roden af brændenælde indeholder steroider, der hæmmer det enzym i kroppen, der får prostatakirtlen til at vokse.
Brændenælden er desuden rig på vitaminer og mineraler, hvilket gør den til en sund næringskilde.

Det er særligt godt for ammende at spise brændenælde, da den ikke bare er rig på vitaminer og mineraler, men også stimulerer mælkeproduktionen.

Som følge af sit indhold af jern kan brændenælden også bruges til behandling af blodmangel.


Opskrift:

  • 2 økologiske æg
  • 2 håndfulde kogte brændenælder
  • salt og peber efter smag
  • 1 dl soyamælk
    valgtfrit fyld – evt skinke. bacon, tomat, salat og rødløg. Den jeg har lavet her er helt uden kød, fyldt op med en masse lækkert grønt.

Fremgangsmåde:

Tænd for en pande på medium varme og hæld lidt olie på.
Blend æg, soyamælk salt og peber i ca 30 sekunder. Hæld æggemassen ud på panden og drys hakket brændnælderne ud over massen. Når massen er stiv tager du den af og putter den over på en tallerken, tilføjer dit valgfrie fyld på den ene halvdel og lukker den sammen. 
Super nemt og meget enkelt

Velbekomme 🙂

Kom endelig med feedback når du har prøvet det – jeg elsker at høre jeres mening til mine opskrifter, det betyder rigtig meget for mig

omelet med brændenælder og salat

Velkommen til Sund familiemad - Her finder du sjov og anderledes mad. Mad skal være sund, nemt, lækkert og ikke mindst sjovt at lave, især når man har de køre små med i køkkenet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *